Tort czekoladowy z truskawkami

5 lut 2011

Torty nie są moimi ulubionymi słodkościami, bardzo rzadko je robię. Na ten tort miałam jednak chrapkę odkąd tylko go zobaczyłam u Asi z  Kwestii Smaku. Przekonała mnie do niego masa nie zawierająca ani żelatyny ani masła. Ten czekoladowy mus jest aksamitny, rozpływający się w ustach, przełamany rześkością truskawek. Biszkopt, z fantastycznego przepisu, nasączyłam likierem Amaretto połączonym z sokiem z truskawek. I tak jak pisze Asia - tort smakuje jak z najlepszej cukierni!

Tort czekoladowy z truskawkami

Przepis z Kwestii Smaku: http://www.kwestiasmaku.com/blog/files/c21f5cf23fe689b7211e757e34f069a4-747.php

BISZKOPT:
  • 4 jajka w temperaturze pokojowej
  • 200 g cukru pudru
  • 70 g mąki pszennej
  • 70 g mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki kakao
MUS CZEKOLADOWY:
  • 250 g sera mascarpone
  • 100 g ciemnej czekolady (min. 64% zawartości kakao)
  • 350 ml śmietanki kremówki (30 lub 36%), zimnej
  • 1/2 szklanki cukru pudru
ORAZ:
  • nasączenie: 3 łyżeczki ekstraktu z wanilii i 6 łyżeczek mocnej herbaty z cytryna (ja użyłam likieru Amaretto i soku z truskawek)
  • przełożenie: 700 g truskawek - zmiksować je z 4 łyżkami cukru pudru na mus (odstawić kilka truskawek do dekoracji)
  • boki: kilka drobno pokruszonych ciastek kakaowych
Oddzielić białka od żółtek. Żółtka ucierać z 100 g cukru pudru przez ok. 7 minut aż powstanie gęsta, puszysta masa. W drugiej misce ubijać białka ze 100 g cukru pudru - do powstania lśniącej piany. Mąki i kakao przesiać razem do oddzielnej miski i dokładnie wymieszać. Szpatułką połączyć delikatnie żółtka z białkami. Do masy dodać 1/3 mieszaniny mąk z kakao, delikatnie mieszać. Dodać kolejne 1/3, mieszać i kolejne 1/3 i znów delikatnie wymieszać (uważać, aby nie zniszczyć ubitej piany). Masę włożyć do okrągłej formy o średnicy 21 cm (dno formy wyłożyć papierem do pieczenia, a boki wysmarować masłem i oprószyć bułką tartą). Wstawić ciasto do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec przez 35 minut. Upieczony biszkopt wyjąć z piekarnika i po całkowitym wystygnięciu przekroić na 3 blaty.
Wykonać mus czekoladowy: czekoladę stopić w kąpieli wodnej i jeszcze ciepłą (ale nie gorącą) połączyć łyżką z serem mascarpone. Zimną śmietanę ubić na sztywno z cukrem pudrem i następnie delikatnymi ruchami wymieszać z masą czekoladową. Powstały mus wstawić do lodówki do czasu przełożenia.
Blaty biszkoptowe nasączyć. Pierwszy krążek położyć na paterze, wyłożyć na niego połowę musu truskawkowego, a następnie 1/3 musu czekoladowego. Przykryć kolejnym krążkiem, który również pokryć drugą połową musu z truskawek i kolejną 1/3 musu czekoladowego. Przykryć ostatnim krążkiem i pozostałym musem czekoladowym posmarować wierzch i boki tortu. Boki obłożyć pokruszonymi ciasteczkami a wierzch udekorować truskawkami. Wstawić tort do lodówki, najlepiej na całą noc, aby masa dokładnie zastygła i smaki się połączyły.

6 komentarze:

wiosenka27 pisze...

Ja torty lubię i to bardzo. Chętnie bym się skusiła na kawałeczek:)

Anonimowy pisze...

Też od dłuższego czasu mam na ten tort chrapkę. Wygląda obłędnie!

Majana pisze...

Robiłam ten torcik. Jest przepyszny i fajnie się nazywa : "czekoladowa dokładka" ;)
Pozdrowienia:)

aga pisze...

poprosze kawaleczek, bo az mi slinka cieknie:)

Arvén pisze...

Ja torty lubię, jak mnie ktoś poczęstuje.
Połączenie truskawek z czekoladą - w ogóle jest dla mnie odlotowe.

To taka aluzja...mogę kawałek? :D

asieja pisze...

i ja je rzadko robię.. bardzo. ale jest piękny.